Z nami zaplanujesz udane wakacje!
Blisko 240 000 zadowolonych klientów od 2004 roku!

Jesteśmy Członkiem Polskiego Związku TouroperatorówmoneyPIT

Infolinia i rezerwacja
pon.-pt. 8:30-19:00; sob.-nd. 10:00-16:00

801 507 406 22 517 16 00

  • All Inclusive
  • Last minute
  • First minute
  • Promocje
  • Ski Info
  • Przewodniki
  • Opinie
  • Outlet Last minute
  • Egzotyczne
Menu
  • All Inclusive
  • Last minute
  • First minute
  • Promocje
  • Ski Info
  • Przewodniki
  • Opinie
  • Outlet Last minute
  • Egzotyczne

Kogo brakuje do pracy na lotnisku? Poszukiwane zawody.

traveligo by traveligo
in Blog o wakacjach
0

Jakich pracowników potrzeba na lotniskach?

W ostatnim czasie w branży transportu powietrznego panuje duże zapotrzebowanie na pracowników. Braki personalne w działach obsługi terminali, płyty lotniska czy ruchu powietrznego mogą wpływać na opóźnienia lub całkowite anulowanie niektórych rejsów. Zbyt mała ilość mechaników samolotowych, pilotów oraz personelu pokładowego to kolejne zagrożenie dla płynnego przebiegu zaplanowanych wylotów. Jakich jeszcze pracowników potrzeba do sprawnego funkcjonowania lotniska?

Opóźnienia i odwoływanie lotów – co jest tego przyczyną?

Osoby, które dużo podróżują z wykorzystaniem transportu powietrznego, z pewnością już nieraz doświadczyły opóźnień samolotów. Czasami takie sytuacje są jeszcze bardziej dotkliwe, ponieważ liniom lotniczym zdarza się całkowicie odwoływać loty.

Co jest przyczyną takich działań? Za opóźnienia albo odwoływanie lotów bardzo często odpowiadają tzw. zdarzenia losowe. Mowa tu np. o skrajnie złych warunkach atmosferycznych, które podczas lotu są w stanie zagrozić bezpieczeństwu pasażerów oraz personelu pokładowego. Burze, ulewne deszcze, śnieżyce, mgły czy silne podmuchy wiatru to dla lotów bardzo niebezpieczne zjawiska pogodowe.

Czasami komplikacje w kwestii terminowego wylotu generują też nagłe wypadki związane ze stanem podróżnych. Zasłabnięcia czy inne incydenty dotyczące zdrowia pasażerów sprawiają, że samolot nie dostaje pozwolenia na wystartowanie bez zgody medyków. W takich przypadkach załoga musi czekać na przybycie odpowiednich służb, co ma wpływ na opóźnienie całego rozkładu wylotów.

Warto jednak podkreślić, że zdarzenia losowe to tylko jeden z czynników, który może powodować opóźnienia lotów. Coraz częściej zdarza się, że linie lotnicze lub same lotniska mają braki personalne, które wpływają na wydłużenie prac związanych z naziemną obsługą samolotów i pasażerów.

Jakie są braki w obsłudze polskich portów lotniczych?

Obecnie w całej branży związanej z transportem powietrznym można zauważyć poważne braki personalne. Niedobory osobowe dotyczą najróżniejszych gałęzi lotnictwa. Kogo zleceniodawcy szukają do pracy na lotnisku we Wrocławiu na GoWork.pl? Tak naprawdę to tych samych osób, co większość portów lotniczych w Polsce, a nawet za granicą. Oto kilka grup zawodowych, w ramach których przydałoby się wsparcie personalne.

Kontrolerzy ruchu lotniczego

Jedną z najważniejszych grup zawodowych, na które panuje zapotrzebowanie w branży transportu powietrznego, stanowią kontrolerzy ruchu lotniczego. To właśnie te osoby odpowiadają za bezpieczeństwo licznych lotów odbywających się na polskim niebie. Do zadań kontrolerów należy bowiem wydawanie pozwoleń na starty oraz lądowania samolotów, a także instruowanie pilotów w przypadku zaistnienia potrzeby zmiany prędkości, wysokości albo kursu ich lotu.

Każdy, kto chociaż raz w życiu był w porcie lotniczym, z pewnością zdaje sobie sprawę z ilości samolotów, które przewijają się przez jego płytę w trakcie całego dnia. Ogromna liczba przelotów w połączeniu z deficytem kontrolerów sprawia, że osoby na tym stanowisku mają naprawdę dużo pracy. Nierzadko muszą one jednocześnie doglądać kilkunastu samolotów jednocześnie.

Pracownicy służb operacyjnych oraz specjaliści ds. obsługi naziemnej

Zanim samolot znajdzie się w powietrzu dookoła maszyny i pasażerów muszą zostać wykonane pewne czynności. To właśnie za te działania przygotowawcze odpowiadają osoby z działu handlingu (obsługi naziemnej) oraz służb operacyjnych.

Wśród pracowników tego typu obsługi znajdują się ludzie odpowiadający za obsługę płyty oraz terminali lotniska. Do ich zadań należy m.in. odprawa biletowo-bagażowa, obsługa sprzętu lotniskowego (np. schodów pasażerskich), koordynacja samolotów podczas kołowania czy asystowanie osób z niepełnosprawnościami.

W porcie lotniczym jest nawet posada sokolnika, czyli osoby pilnującej, aby w strefie płyty lotniska nie znalazły się dzikie zwierzęta lub ptactwo. Za pomocą sokołów lub innych ptaków drapieżnych odstrasza on zwierzynę, która może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa przebiegu lotów.

Braki personalne lub ograniczone zasoby w którejkolwiek z wymienionych profesji wiążą się ze spowolnieniem całego procesu startu samolotu. Każde, nawet niewielkie opóźnienie sprawia natomiast, że na kolejne loty trzeba czekać nieco dłużej.

Obsługa samolotu

W kontekście braków personalnych w branży lotniczej należy wspomnieć również o zapotrzebowaniu na pracowników obsługi samolotu. Mowa tu zarówno o kapitanach oraz pierwszych oficerach (pilotach), jak i członkach personelu pokładowego (stewardach oraz stewardessach).

Warto wiedzieć, że osoby zajmujące się obsługą statków powietrznych podobnie jak kierowcy tirów, mają ustawowo ograniczony czas pracy. Przemęczenie pilotów czy obsługi pokładowej może powodować niebezpieczeństwo dla zdrowia oraz życia wszystkich osób znajdujących się w samolocie.

Dlatego też pracownicy obsługi statków powietrznych nie powinni latać więcej niż 8 h dziennie i 40 h tygodniowo. Wyjątkiem są loty długodystansowe, podczas których służba może przedłużyć się do maksymalnie 18 h na dobę.

Przepisy związane z ograniczeniem czasu pracy sprawiają, że w przypadku zbyt długiego trwania działań naziemnych obsługa samolotu może przekroczyć swój dobowy limit godzin. W takim przypadku zachodzi potrzeba sprowadzenia nowych pracowników. Braki personalne mogą wtedy generować poważne opóźnienia.

Mechanicy samolotowi

Samoloty to maszyny jak każde inne. Oznacza to, że są one podatne na uszkodzenia, awarie oraz najzwyklejsze zużycie. Z tego względu na każdym lotnisku musi znajdować się mechanik samolotowy, którego głównym zadaniem jest kontrola bieżącego stanu technicznego statków powietrznych. Oprócz tego w zakresie jego obowiązków znajduje się również serwisowanie maszyn oraz ich naprawa w przypadku nagłych usterek.

Jeśli wśród pracowników portu lotniczego jest zbyt mało mechaników samolotowych, to w rozkładzie rejsów łatwo może dochodzić do ogólnych opóźnień. Wszystko dlatego, że mechanicy odpowiadają za tak zwany pre-departure check, czyli rutynową kontrolę wykonywaną przed każdorazowym startem wszystkich samolotów.

Celem takiej inspekcji jest wykazanie wszelkich przypuszczalnych usterek, które mogły powstać w trakcie poprzedniego lotu. Niekiedy poważne uszkodzenia mogą spowodować nawet uderzenia ptaka w samolot czy inne zdarzenie, które powinno zadecydować o czasowym uziemieniu maszyny.

Wszystkie działania mechaników wykonywane są z myślą o bezpieczeństwie pasażerów, którzy denerwują się opóźnieniami, bo rzadko kiedy zdają sobie sprawę z wielości procedur dotyczących lotów.

Jakich jeszcze pracowników można spotkać na terenie portów lotniczych?

Warto pamiętać, że nie każda praca na lotnisku jest związana z obsługą maszyn lub nadzorowaniem samych lotów. Na większości portów lotniczych znajdują się różne lokale usługowe, które również potrzebują pracowników. Mowa tu np. o restauracjach, biurach informacji, kantorach czy punktach zajmujących się organizacją wycieczek po mieście, w którym ulokowane jest lotnisko.

Oprócz tego każdy port potrzebuje także pracowników służby ochrony lotniska, którzy zadbają o bezpieczeństwo wszystkich pracowników oraz pasażerów. Dodatkowo funkcjonowanie portów lotniczych wspomaga Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza (LSRG). Do jej zadań nie należy jedynie gaszenie ewentualnych pożarów. Ta specyficzna jednostka straży pożarnej odpowiada m.in. za asystę w trakcie tankowania samolotów i usuwanie skutków nawałnic na terenie portu lotniczego.

Na lotnisku nie może zabraknąć również państwowych przedstawicieli w roli pracowników Straży Granicznej. Do ich zadań należy przeprowadzanie kontroli granicznych, nadzorowanie pracy służby ochrony lotniska, a także udzielanie wsparcia pirotechnicznego w przypadkach tego typu zagrożenia.

Z ramienia państwa na lotnisku znajduje się służba celno-skarbowa. Jej pracownicy odpowiadają za kontrolę bagażu i znajdujących się w nim przedmiotów. Ich główny obowiązek to wychwytywanie nielegalnego transportu towarów do lub z Polski.

Previous Post

Jak podróżować po Europie, by było tanio? Śledź kurs euro i oszczędzaj

Next Post

Chorwacja wchodzi do Strefy Euro i Schengen

Next Post
Chorwacja na lato 2023

Chorwacja wchodzi do Strefy Euro i Schengen

Please login to join discussion
No Result
View All Result

Najnowsze komentarze

  • Odkryj Beskid Sądecki zimą! - Traveligo - Krynica – wieża widokowa – największa atrakcja regionu
  • Teraz Polska - Pomorze Zachodnie - Traveligo - Teraz Polska – Pomorze Wschodnie
traveligo blog footer
  • All Inclusive
  • Last minute
  • First minute
  • Promocje
  • Ski Info
  • Przewodniki
  • Opinie
  • Outlet Last minute
  • Egzotyczne
Menu
  • All Inclusive
  • Last minute
  • First minute
  • Promocje
  • Ski Info
  • Przewodniki
  • Opinie
  • Outlet Last minute
  • Egzotyczne
  • Hiszpania last minute
  • Grecja last minute
  • Egipt last minute
  • Maroko last minute
  • Wyspy Kanaryjskie last minute
  • Cypr last minute
  • Turcja last minute
  • Egzotyczne Wakacje
  • First minute lato
Menu
  • Hiszpania last minute
  • Grecja last minute
  • Egipt last minute
  • Maroko last minute
  • Wyspy Kanaryjskie last minute
  • Cypr last minute
  • Turcja last minute
  • Egzotyczne Wakacje
  • First minute lato
Nowa inwestycja w Białce Tatrzańskiej – kolej linowa z Kotelnicy Białczańskiej na Litwinkę

Nowa inwestycja w Białce Tatrzańskiej – kolej linowa z Kotelnicy Białczańskiej na Litwinkę

27 kwietnia 2020 Brak komentarzy

W Białce Tatrzańskiej planowana jest duża inwestycja – nowa kolej linowa łącząca Białkę ze szczytem Litwinki w Czarnej Górze. W chwili obecnej inwestycja jest w

Read More »

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu Copyright © 2004 – 2016 Grupa Traveligo Sp. z o.o.